Poněkud zvláštní rada, že? Ale nedivte se. Vzhledem k tomu, že se veřejně označuji za "profesionála a vynikajícího řidiče" atd atd, tak mi nezbývá nic jiného, než Vám popsat, co se mi podařilo spáchat za pitomosti závěrem minulého týdne. Věřte, že ještě nyní nevycházím sám nad sebou z údivu. Není nic, čím bych mohl sám sebe omluvit. Prostě – jsem blb.
Leden je u taxikářů suverénně neslabším měsícem, co se tržeb týče. Zjednodušeně řečeno, to, co ušetříte v průběhu prosince a listopadu, z toho pak žijete v lednu. Je proto jasné, že dostanu-li začátkem ledna zakázku mimo Prahu, považuji ji za "dar z nebes". Je-li tato zakázka za hotové a nikoliv na fakturu, pak se jedná o "zázrak", díky slabým tržbám, jimiž jsem – či spíše nejsem – obdařen.
A ještě než Vám popíšu "zrod blbosti", neuškodí trocha teorie.
V účetním systému existuje položka, která určuje finanční výši amortizace vozu na jeden ujetý kilometr, samozřejmě v závislosti na typu vozu a jeho kubatuře. V mém případě (Volvo 850 2,5 20V) je amortizační cena za kilometr ve výši 5,09 Kč. Pokud tedy realizuji zakázku na mimo Prahu, pak násobím počet celkových kilometrů onou sazbou amortizace a k tomu přičítám "položku hrubého příjmu", tedy zisk před zdaněním. Tu počítám z průměrného celorepublikového mzdového průměru krát počet hodin, které strávím na oné zakázce. Výsledkem je zisk před zdaněním. A je-li mzdový průměr cca 19000 Kč hrubého, pak při počtu 196 pracovních hodin měsíčně je hodinová sazba 96,93 Kč/hodinu, já to zaokrouhluji na 100 Kč/hodinu, pří čemž pořád je to pro zákazníka příjemnější, než kdybych účtoval oněch 360 Kč/hod., která je nyní stanovena vyhláškou MHMP pro čekání na zakázce. Podotýkám, mzdové údaje berte údaje jako průměry, nikoliv striktně přesná čísla… Pro zjednodušení: pokud tuto celou matematickou anabázi zrušíte, a místo toho použijete cenu 14 Kč/km x počet Km jedním směrem, dostanete plus minus stejný výsledek. Proto mám v taxametru na poslední pozici sazbu 14 Kč/km mimo Prahu…
A teď ten "zrod".
Minulý čtvrtek mi zavolali z jedné cestovky, a jestli bych mohl v sobotu dopravit klienty do Mariánských lázní. No samozřejmě, říkám, řekněte kde a v kolik, budu tam… Bla Bla Bla, a za kolik že to bude. No cenu mám na webových stránkách, a ta platí – tak že 1500 korun. OPRAVDU??, zaševelila radostně cestovka, tak to my to berem a s tou cenou POČÍTÁME. OK, byznys uzavřen. Měla mne varovat jejich radost, jejich nadšení. Nevarovalo. Kdybych vyvinul alespoň minimum námahy a laskavě si to přepočítal, asi bych se divil, co že to vyvádím (pro úplnost: 5,09×326=1659 Kč, plus 6×100=600, úhrnem 2259. To měla být ona CENA, na webu mám 2200, což je určitě snesitelné).
A to prosím není vše.
Průměrně inteligentní člověk by zvolil trasu z Prahy po dálnici D5 na Plzeň, přes obchvat (Valík) a hurá do Mariánek. Nikoliv však já. To by bylo asi moc jednoduchý. Asi proto jsem podlehl svodu mé inteligence a momentální jasnozřivosti, či co, a hurá přes Hostivice a po "karlovarský" na Karlovy Vary. Ve chvíli, kdy jsem se motal mezi Toužimí a Planou po silnicích osmé třídy, proti nimž je polygon Škodovky v Kopřivnici příjemnou projížďkou, mi začalo tak nějak docházet, že "něco" je asi špatně.A úplný rozsah mé "geniality" mi docvakl v okamžiku, kdy jsem klienty cestovky vysadil před Novými Lázněmi v Mariánských Lázních, a mé oko spočinulo na palivoměru. Jistě, spotřeba byla standardní, auto tvrdilo, že snědlo v průměru 9,1 Lt/100 km, což při plně naloženém voze této kategorie je dobrá spotřeba. Jenže mě začalo tak nějak (pomalu, ale přece) docházet, že můj zisk se tak nějak krátí, neboť po příjezdu do Prahy stejně budu muset alespoň za 500 Kč tankovat, no to jsem teda blázen, co jsem to vlastně spočítal za cenu??
Cestu zpět jsem samozřejmě zvolil přes Plzeň a po dálnici. Spotřeba sice klesla na nějakých 8,3 litrů, ale to není rozhodující. Důležitých je oněch 700 korun, o které jsem se zcela dobrovolně připravil. Nejhorší je, že do teď vůbec, ale vůbec netuším, jakým pohnutím mysli jsem k oné zoufale blbé ceně dospěl. Potřebuju sám sobě vysvětlit, na co jsem tedy kalkuloval ty ceny, který mi "vysí" na webových stránkách.
Nejde mi to. Sakra.
Mějte hezké dny a nedělejte blbosti. Štvát sám sebe není zrovna to pravý ořechový.